Program
Růst Moravan měl být podmíněn budováním občanské a technické vybavenosti.
Pokud chceme v Moravanech kvalitně žít, je třeba jednat v následujících oblastech našeho zájmu.
Klíčové oblasti našeho zájmu:
- dostatečná kapacita mateřské školy v návaznosti na demografický vývoj, včasné řešení kapacity mateřské školy v obci (*poznámka níže),
- srdcem obce je škola, Moravany si do budoucna zaslouží oba stupně základní školy pro všechny moravanské děti (*poznámka níže),
- aktivní člověk je zdravý člověk - podpoříme výstavbu sportovní haly v Moravanech tak, aby zde sportovní hala co nejdříve stála,
- teenageři již dlouho usilují o freestylové a fotbalové hřiště, nejen pro ně podpoříme vybudování těchto sportovních ploch, které v Moravanech chybí,
- vážíme si našich seniorů, chceme pro seniory nadále zachovat rozsah potřebných služeb (v centru obce), podporovat jejich aktivity, jsme otevřeni jejich požadavkům,
- rychle a aktivně se musí řešit doprava v obci - kontrola rychlosti, snížení rychlosti při vjezdu do obce, dobudování chybějících přechodů, zábradlí a zpomalovačů rychlosti, zlepšení zázemí zastávek, vše s cílem zvýšit bezpečnost, snížit hluk, prašnost.
Ostatní oblasti našeho zájmu:
- Moravany se opět musí stát bezpečným místem pro život, zneklidňuje nás množství deliktů páchaných na území obce Moravany. Podpoříme prevenci kriminality i ochranu před protiprávním jednáním,
- zveřejnit a pravidelně aktualizovat jasný krátkodobý a dlouhodobý program rozvoje infrastruktury obce, vše ve vazbě na časová hlediska (celé volební období, rok) i finanční hlediska (vlastní i možné cizí zdroje),
- flexibilně sledovat a čerpat zejména nenárokové dotace na rozvoj obce. Kontinuálně zvyšovat podíl nenárokových dotací na celkovém financování,
- v neposlední řadě klademe důraz na moravanské tradice, i našim cílem je, aby tradice byly zachovány minimálně v rozsahu, v jakém jsou v posledních letech, jak jsme na ně zvyklí,
- zvážit možnost realizace chodníku/cyklostezky podél silnice do Nebovid,
- zlepšit situaci nakládání s tříděným odpadem na místech určených k jejich odkládání,
- jsme otevřeni dalším námětům.
(*poznámka níže): Stát v příjmech obcí zvýhodňuje obce, které se snaží na svém území budovat školky a školy. Toto zvýhodnění stát v čase zvyšuje:
Zákon č. 243/2000 Sb.:
(2) Procento, kterým se obce s výjimkou hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy a Brna (dále jen „ostatní obce“) podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f), se vypočte jako součet
a) poměru započtené výměry katastrálních území obce (odstavec 7) k celkově započtené výměře katastrálních území všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,03,
b) poměru počtu obyvatel obce k počtu obyvatel všech obcí vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,10,
c) poměru počtu dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí k počtu těchto dětí a žáků za všechny obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,09 (pro srovnání v roce 2012 to bylo 0,07),
d) poměru násobku postupných přechodů, vypočteného pro obec pomocí koeficientů postupných přechodů, k součtu násobků postupných přechodů vypočtených za ostatní obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,78 a dále násobeného celkovým procentem, kterým se na část celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f) podílejí ostatní obce, toto celkové procento se vypočte způsobem uvedeným v odstavci 4.